Tahun : 1
Bidang : Menggambar
Aktiviti : Kolaj
Tema : Alam Benda
Tajuk :
Rumahku
Masa : 60 minit
Media : Alat : gunting
Bahan : kertas lukisan, kertas warna dan gam.
Bahan
Bantu Mengajar :
Contoh slaid atau gambar Rumahku dengan
teknik kolaj
EMK : Elemen Kreativiti dan Inovatif
STANDARD KANDUNGAN
1. Persepsi dan pemahaman
bahasa seni visual (unsur seni dan prinsip rekaan : rupa, warna, harmoni, dan kesatuan) yang terdapat pada objek
buatan manusia dan karya seni dalam penghasilan lukisan menggunakan
teknik kolaj.
2.
Aplikasi pengetahuan dan
kefahaman bahasa seni visual menerusi penentuan media dan
teknik dalam penghasilan lukisan.
3.
Penzahiran idea melalui
pelbagai sumber, kajian, dan teknologi dalam penghasilan lukisan.
4.
Apresiasi terhadap
karya seni dan rakan berpandukan bahasa seni visual, sejarah seni, dan
budaya.
1.1 Persepsi Estetik Murid dapat mengenal, menamakan, dan
memahami bahasa seni
visual yang ada pada karya seni.
1.1.1 Unsur seni
1.1.1.1 Rupa
– organik dan geometri
1.1.1.2 Warna – bebas
1.1.2 Prinsip rekaan
1.1.2.1 Harmoni – rupa, bentuk, dan
warna
1.1.2.2 Kesatuan
– pelbagai unsur alam semula jadi
1.2
Aplikasi Seni Murid dapat
mengaplikasikan pengetahuan bahasa seni visual
dalam menghasilkan karya seni.
1.1.2 Mengenal
dan menyatakan jenis-jenis media
1.2.1.1 Alat
– gunting
1.2.1.2 Bahan – kertas lukisan,
kertas warna, dan gam
1.2.2 Mengetahui penggunaan media,
teknik, dan proses dalam penghasilan karya
1.2.2.1 Teknik – kolaj
1.3
Ekspresi Kreatif Murid dapat
mengaplikasikan pengetahuan, kefahaman, dan
kemahiran bahasa seni
visual dalam menghasilkan karya seni.
1.3.1 Memilih dan memanipulasi bahan
secara kreatif
1.3.2 Menggunakan unsur seni dan prinsip
rekaan dalam penghasilan karya
1.4
Apresiasi Seni Murid dapat membuat
apresiasi terhadap karya sendiri dan rakan
berpandukan bahasa seni visual.
1.4.1 Mempamerkan karya yang dihasilkan
1.4.2 Menceritakan karya sendiri secara
lisan
1.4.3 Menghargai karya sendiri dan rakan
Persepsi Estetik
·
Guru menunjukkan contoh hasil
lukisan.
·
Guru menunjukkan paparan slaid rumah.
·
Guru menyatakan perbezaan antara
lukisan dan kolaj.
Aplikasi Seni
·
Guru
menunjukkan contoh beberapa rupa rumah, pokok bunga, batu, dan pokok yang telah
dipotong pada kertas warna.
·
Guru
memberitahu bahawa rupa-rupa ini jika disusun akan menjadi satu komposisi pemandangan
yang menarik.
·
Guru
meminta murid menyatakan bahan lain yang boleh digunakan untuk menghasilkan karya.
Ekspresi Kreatif
·
Murid
menghasilkan kolaj dengan bimbingan guru berdasarkan langkah-langkah berikut.
Langkah 1
·
Murid dibahagikan kepada beberapa
kumpulan.
· Guru mengedarkan templat (rupa :
atap, dinding, pokok dan
awan), kertas lukisan dan kertas warna kepada setiap kumpulan.
·
Murid
menekap templat pada kertas warna yang diberi oleh guru secara individu.
·
Murid
menggunting kertas warna mengikut rupa atap, dinding, pokok, dan awan dengan bimbingan guru.
Langkah 2
·
Murid menyusun dan
menampal potongan kerta warna mengikut kreativiti masing-masing untuk
menghasilkan gambar “Rumahku”.
Apresiasi Seni
·
Murid mempamerkan karya seni yang dihasilkan.
·
Murid menceritakan
pengalaman masing-masing ketika melakukan aktiviti.
No comments:
Post a Comment